Het Belang van Limburg

MENSEN IN DE MARGE MAG JE NIET VERGETEN

Foto: Karel Hemerijckx

De Queeste speelt tragische liefdesgeschiedenis MEDEA langs het Albertkanaal.

HASSELT – Medea was in de Griekse mythologie een tovenares die haar geliefde Jason hielp het Gulden vlies te veroveren. Jason slaagde dankzij haar toverkunsten, maar dan laat hij haar in de steek voor de dochter van de koning van Korinthe. Medea neemt op een gruwelijke manier wraak. De Queeste vertrekt in haar versie op het moment dat Jason Medea heeft verlaten en toont het stuk aan een reclamebord vlakbij het Albertkanaal.

In het kader van haar jong talentplatform KADE nodigde de Queeste de jonge Nederlandse Ilmer Rozendaal (23) uit. Met Medea levert ze haar eindwerk af voor de regieopleiding van de Toneelacademie Maastricht. Ze baseert zich op een bewerking die Jean Anouilh in 1946 maakte van het klassieke drama.
“Ik heb voor Medea gekozen omdat het zo’n tragisch liefdesverhaal is,” zegt Ilmer. “Medea heeft alles opgegeven voor hem, maar dan laat hij haar zitten. Die breuk is zó enorm… Ze leidden samen een anarchistisch, zwervend bestaan buiten de maatschappij, en dan krijgt zij dat te verwerken. Wat mij interesseert is wat er dan met zo iemand gebeurt.”
Omdat alles zich in de marge van en buiten de maatschappij afspeelt, werd een locatie aan het kanaal gekozen, aan de rand van de stad.
Kunstenaar Karl Philips maakte het decor: een groot reclamebord. Daarop prijkt een affiche van IKEA als symbool voor een wereld die ons geborgenheid en eenheid voorspiegelt.”Medea neemt op een ontzettend harde manier wraak. Je kan dan makkelijk over haar oordelen dat ze slecht is. Want moord in onze samenleving is verkeerd. Maar wat mij interesseert is waarom er dingen in de eerste plaats misgaan. Waarom reageert ze zo? Waarom komt iemand buiten onze maatschappij terecht? En wat doe je als je een tijd lang bij de groep terechtkomt die géén macht heeft? Je ziet dan vaak een grote, negatieve terugslag. Zoals misschien ook bij de stemmers op Geert Wilders in Nederland. Dat keur ik an sich niet goed, maar ik wil het wél begrijpen: ik probeer altijd te begrijpen waarom mensen iets doen. Onze maatschappij mag daarom de ogen niet sluiten voor de mensen die buiten de samenleving dreigen te vallen, of daar al zijn terechtgekomen.”
Nog dit: de rol van Medea wordt gespeeld door actrice Naomi Velissariou, opkomend talent uit Opglabbeek.

Het Belang van Limburg – Christophe Rutten, 20 april 2011